Dwa lata mikrodonacji
Donateo w Polsce
10 mln zł dla 80 organizacji w blisko 40 tys. punktach online i offline. Oto imponujące statystyki dwóch lat systemu mikrodonacji Donateo. Z tej okazji przygotowany został specjalny raport, który podsumowuje dotychczasowe kampanie, przytacza opinie partnerów Donateo oraz rzuca światło na temat przyszłości mikrodonacji.
Idea mikrodonacji narodziła się kilka lat temu w głowie Krzysztofa Adamskiego, CEO BetterPOS, inspirowanego potrzebą cyfryzacji puszki kwestarskiej. Po jakimś czasie pojawiły się specjalne datkomaty Donateo, za pomocą których możliwe było wspieranie organizacji dobroczynnych w galeriach handlowych. W 2022 r. przyszła pora na kompletny system mikrodonacji, opracowany wraz z partnerami technologicznymi BetterPOS. Został on wdrożony w sklepach stacjonarnych największych sieci retail, a następnie w wielu tysiącach platform online.
– Kiedy stworzyliśmy pierwszy zarys projektu Donateo, nigdy nie sądziłem, że będziemy mogli dzięki temu rozwiązaniu pomóc tak wielu organizacjom społecznym w tak szybkim tempie. “Moc Dobrych Gestów” – hasło, które towarzyszy Donateo od początku – stało się niezwykle adekwatne do osiągniętych wyników! — mówi Krzysztof Adamski, pomysłodawca i CEO Donateo. Z tej okazji przygotowaliśmy raport, który podsumowuje tę rocznicę. Chcieliśmy podziękować w ten sposób także naszym partnerom biznesowym, technologicznym i dobroczynnym. – dodaje Krzysztof Adamski.
Mikrodonacje to niewielkie kwoty przekazywane na cele dobroczynne przez szeroką bazę darczyńców. To idea, w której każdy, niezależnie od swojej sytuacji finansowej, może przyczynić się do wsparcia różnorodnych inicjatyw, przekazując od 1 zł do 10 zł w zależności od kanału wsparcia w sklepach online i offline.
Sukces systemu mikrodonacji Donateo
W ciągu dwóch lat od momentu powstania platformy Donateo w ramach mikrodonacji przekazano ponad 10 mln zł na cele dobroczynne, wspierając szereg różnorodnych inicjatyw wielu sprawdzonych i zweryfikowanych organizacji pozarządowych.
Jedną z wielu organizacji, którą dzięki mikrodonacjom można było wesprzeć, jest Stowarzyszenie WIOSNA – organizator Szlachetnej Paczki. Na działalność Stowarzyszenia klienci sklepów online przekazali 359 tys. zł
– Dzięki naszej współpracy z Donateo możemy docierać do szerszego grona darczyńców, którzy mogą wesprzeć działania naszego Stowarzyszenia. Naszym celem jest mądra pomoc, która zapewnia Rodzinom z Paczki dokładnie to, czego potrzebują, a poprzez nawiązanie relacji — daje nadzieję, na zmianę życia. — mówi Joanna Sadzik, Prezeska Stowarzyszenia WIOSNA.
Kolejną z organizacji, która otrzymała wsparcie w ramach mikrodatków, była Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko”, dla której klienci sieci retail przekazali ponad 580 tys. zł na realizowanie projektu „Podaruj wytchnienie”.
W ramach tej akcji organizacja zbierała środki na budowę ośrodka wytchnieniowego „Spotkajmy się” w Lubiatowie, który tym opiekunom zapewni odpoczynek niezbędny do zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego.
– Doskonale zdaję sobie sprawę, że opieki wymagają nie tylko osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ale również ich bliscy. Wiem też, że szum morza, lasu, łagodność natury na każdego ma życiodajny wpływ. Przyroda uzdrawia. Jest najlepszym gabinetem terapeutycznym. Dlatego jestem przekonana, że w naszym ośrodku osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich bliscy odnajdą tak bardzo potrzebne im wytchnienie. – mówi Anna Dymna, Prezeska i wolontariuszka Fundacji.
Z innowacyjnej i nowoczesnej formy fundraisingu korzystały nie tylko ogólnopolskie i duże organizacje dobroczynne, ale także te lokalne, prowadzące mniejsze projekty.
Akcja „Wspieraj lokalnie z Auchan” została zorganizowana przez pracowników super- i hipermarketów jednej ze sieci retail. Każdy z pracowników mógł zaproponować i zorganizować zbiórkę mikrodatków na rzecz zweryfikowanej organizacji znajdującej się w pobliżu danego sklepu Auchan, lub z którą już nawiązał owocną współpracę. Klienci mogli więc wspierać „po sąsiedzku” świetlice, hospicja, domy opieki, a także organizacje, które wspierają osoby chore oraz dzieci.
– Pomaganie z Donateo jest najprostszą rzeczą na świecie. Podczas płacenia kartą za zakupy na terminalu płatniczym widzimy pytanie o chęć przekazania określonej kwoty na wybrany cel. Wciskamy TAK i w ten sposób przekazujemy mikrodatek na rzecz Fundacji Hospicyjnej. To wspaniałe, że robiąc codzienne zakupy, można tak łatwo wesprzeć podopiecznych Hospicjum Dutkiewicza — podsumowała akcję Beata Łopatniuk, fundraiserka z Fundacji Hospicyjnej.
Donateo to gotowy program CSR do wdrożenia w Twojej firmie.
Mikrodonacje stały się nie tylko narzędziem wsparcia dla organizacji dobroczynnych, ale także kluczowym elementem strategii CSR dla wielu firm. Dzięki mikrodonacjom, biznes ma możliwość zaangażowania swoich klientów w działalność dobroczynną, co z kolei przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku marki oraz zwiększenia zaangażowania społecznego.
Ponad 4,4 mln zł wsparcia online dzięki bramce płatniczej Przelewy24!
Jednym z naszych partnerów biznesowych jest operator płatności Przelewy24. Każdy e-kupujący w Polsce i za granicą, może przekazać swój mikrodatek na formatce płatniczej Przelewy24. Wystarczą tylko dwa kliknięcia przy podsumowaniu transakcji. Najpierw klient wybiera jedną spośród trzech fundacji dobroczynnych współpracujących z platformą Donateo. Następnie decyduje o kwocie, zgodnie z ideą mikrodonacji – nie większej niż 10 zł.
Dzięki temu rozwiązaniu przekazano ponad 4,4 mln zł na rzecz 40 organizacji dobroczynnych.
Dwie lata mikrodonacji to dopiero początek. W nadchodzących latach możemy spodziewać się dalszego rozwoju tej formy wsparcia społecznego i jej coraz większego wpływu na światową rzeczywistość społeczną. Wszystko to dzięki jednemu wspólnemu celowi – promowaniu i krzewieniu kultury dobroczynności.
Pobierz raport >>>